ترکیب دارویی برای دیابت نوع 2 پس از دو سال درمان همچنان موثر باقی ماند

2 نوامبر 2020- بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب متفورمین را به عنوان درمان خط اول برای کمک به تثبیت قند خون خود مصرف می کنند. سرانجام، برخی از بیماران دیگر به متفورمین پاسخ نمی دهند و نیاز به درمان اضافی دارند. چند سال پیش، آزمایشات کوتاه مدت اولیه نشان داد که ترکیبی از دو دارو پیشرفت دیابت را بهتر از هر یک از این داروها بطور منفرد کنترل نمود. اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیب دارویی "داپاگلیفلوزین و اگزناتید" پس از دو سال استفاده ی مداوم، همچنان موثر باقی مانده است.

دکتر Serge Jabbour، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر بخش غدد درون ریز و مرکز دیابت در دانشگاه توماس جفرسون، گفت: بسیاری از روش های درمانی در مدیریت دیابت تنها برای مدتی کوتاه موثر هستند، به همین دلیل آزمایش اثر طولانی مدت آن می تواند مفید باشد. مطالعه ی ما نشان داد که یک رژیم دارویی ترکیبی شامل داپاگلیفلوزین و اگزناتید برای بیش از دو سال همچنان به کنترل قند خون بیماران کمک می کند که این بسیار دلگرم کننده است.

نتایج فاز سوم این کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی دو سو کور چند مرکزی در مجله Diabetes Care منتشر شد.

در مجموع 695 بزرگسال که دیابت نوع 2 آنها با متفورمین کنترل نشده بود، به طور تصادفی در سه گروه در این مطالعه قرار گرفتند. یک گروه علاوه بر متفورمین، تزریق هفتگی اگزناتید را نیز دریافت کردند. گروه دیگر علاوه بر متفورمین، روزانه قرص داپاگلیفلوزین را مصرف می کردند و گروه سوم هر دو دارو را با هم دریافت می کردند. این مطالعه ادامه ی تحقیق بنیادی DURATION-8 بود، به این معنی که به بیماران این اجازه داده شد که برای مدت بیشتری در این آزمایش حضور داشته باشند.

این دو کلاس دارویی به طور سینرژیک یا هم افزا عمل می کنند و باعث بهبود اثرات بر تعدادی از شاخص های دیابت می شوند. داپاگلیفلوزین متعلق به دسته ای از داروها به نام مهار کننده های کوترانسپورتر 2 سدیم - گلوکز (SGLT2) است که باعث می شود گلوکز اضافی از طریق ادرار دفع شود. اگزناتید به گروهی از داروها موسوم به آگونیست های گیرنده ی پپتید -1 شبه گلوکاگون(GLP-1RA) اختصاص دارد که افزایش ترشح انسولین وابسته به گلوکز، کاهش تولید گلوکز کبدی، کند کردن تخلیه ی معده و افزایش سیری را سبب می شود. با هم، این دو دارو کنترل بهتر قند خون را موجب شده و حفظ می کنند و باعث کاهش وزن موثرتر و بهبود فشار خون می شوند.

این نتایج تأیید کرد که گروهی از بیماران که هر دو دارو را دریافت می کردند، کنترل قند خون بهتری نسبت به بیمارانی داشتند که فقط یکی از این داروها را دریافت می نمودند و برای اولین بار ثابت کرد که این اثر برای مدت زمان طولانی که در این مطالعه دو سال بود، پایدار باقی مانده است. این مطالعه همچنین کاهش بالینی مربوط به وزن و فشار خون را نشان داد، اقداماتی که می توانند به دیابت نوع 2 و سلامت کلی کمک کنند. محققان مشکل ایمنی غیرمنتظره ای را راجع به ترکیب این دو دارو در شرکت کنندگان مشاهده نکردند.

مطالعات دیگر با هر دو دارو نیز حاکی از آن است که مارکرهای متابولیکی مانند مشخصات لیپیدی را نیز بهبود یافته اند.

دکتر Jabbour، می گوید: این دو کلاس دارویی برای کمک به کنترل سطح قند خون یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و سایر اقدامات مرتبط با دیابت به طور هم افزا کار می کنند. اکنون می توانیم در مورد تجویز این داروها برای مدت طولانی اطمینان بیشتری داشته باشیم.

منبع:

Jabbour, S.A., et al. (2020) Efficacy and Safety Over 2 Years of Exenatide Plus Dapagliflozin in the DURATION-8 Study: A Multicenter, Double-Blind, Phase 3, Randomized Controlled Trial. Diabetes Care. doi.org/10.2337/dc19-1350.

https://www.news-medical.net/news/20201102/Drug-combo-for-Type-2-diabetes-continues-to-stay-effective-after-two-years-of-treatment.aspx